5 lessen die ik leerde door voor een camera te goochelen

Tijdens de corona-pandemie hebben we allemaal nieuwe ervaringen opgedaan. Denk bijvoorbeeld aan het zelftesten, mondkapjes dragen maar ook aan nieuwe vormen van thuiswerken. Als goochelaar zag ik een groot deel van mijn opdrachtenportofolio verdampen en moest ik – net als veel collega’s – op zoek gaan naar nieuwe manieren om mijn kunsten aan de man te brengen. Zo heb ik geleerd om te goochelen op 1,5e meter afstand, om te acteren in promotiefilmpjes en hoe ik moest optreden voor de webcam.

 

Livestream-goochelen werd van de ene op de andere dag een nieuwe discipline binnen de goochelkunst. Sommige goochelaars moesten er in eerste instantie helemaal niets van hebben. Zij waren van mening dat goochelen alleen tot zijn recht komt voor een live publiek. Zelf vind ik dat je alles een keer geprobeerd moet hebben en in het najaar van 2020 begon ik met experimenteren op dit vlak. Ik kocht een goede webcam, een degelijke microfoon en een paar studiolampen en zo begon ik met het neerzetten van digitale shows. Deze voorstellingen gaf ik meestal vanuit mijn eigen kantoor-studio en andere keren vanuit de studio van een klant.

 

Het viel nog niet mee om op deze manier een goed product te maken, maar met vallen en opstaan kwam ik er al snel achter dat goochelen voor een webcam heel goed kan werken. Hieronder staan vijf lessen die ik leerde door mij deze vorm van goochelen eigen te maken. Mocht je zelf een keer iets voor een webcam moeten presenteren, dan hoop ik dat je hier iets aan hebt!

 

Waarschuw de buren

Laat ik meteen maar beginnen met de meest voordehandliggende valkuil van het webcam-goochelen: omgevingsgeluid. Één van de meest dramatische momenten die ik meemaakte tijdens een webcam-show was toen mijn buurman besloot om precies tijdens mijn act een gat in de muur te boren. Ik moest mijn show onderbreken om iets te kunnen doen aan deze bron van acute geluidsoverlast. Mijn buurman was zich natuurlijk van geen kwaad bewust en was erg verrast dat ik opeens in mijn goochelkostuum voor zijn deur stond.  Dit soort onderbrekingen zijn bijna ondenkbaar bij fysieke optredens maar kunnen zomaar plaatsvinden wanneer je vanuit huis optreedt. Het is dus goed om je directe omgeving even te waarschuwen voordat je aan een belangrijke presentatie begint.

 

Zet het licht aan!

Om je act te kunnen waarderen moet je publiek je kunnen zien én horen. In een theaterzaal, of op een evenementenlocatie, is de verlichting vaak helemaal toegespitst op het uitlichten van jouw act. Thuis staan de lampen natuurlijk anders afgesteld. Omdat camera’s vaak meer licht nodig hebben om beelden goed te kunnen registreren is het handig als je een goede lamp hebt die haar licht op een egale manier verspreid. Het is bizar hoeveel verschil dit kan maken. Niet alleen komen kleuren beter uit de verf, ook de algehele definitie van het beeld wordt er een stuk beter van.

 

Oogjes boven de lens

Oogcontact is essentieel bij elke vorm van presenteren. Daarom is het algemeen geldende advies bij het spreken voor een camera dat je richting de lens kijkt. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent immers geneigd om naar de mensen op het scherm te kijken en die bevinden zich vaak onder de lens. Hierdoor kan je publiek op haar beurt weer het gevoel krijgen dat je richting hun borst kijkt.

Een leuke live-hack om dit probleem op te lossen is het bevestigen van ‘oogjes’ boven de lens. Door een paar oogjes op stickerpapier te tekenen en deze boven de lens te plakken heb je in één keer een duidelijke plek waarop je je blik kunt richten. Voor mij werkt dit verrassend goed en het is een makkelijke manier om het contact met je publiek te verbeteren.

 

 

Pingpongbal-acteren

Waar veel artiesten op afknappen tijdens het presenteren voor een webcam is het gebrek aan contact met hun publiek. Bij grote televisie-uitzendingen wordt dit probleem verholpen doordat men in de studio een live-publiek uitnodigt. Dit publiek vertegenwoordigd een veel grotere groep kijkers en voorziet de artiesten tijdens de opnames van live-feedback.

Bij een optreden voor een webcam heb je die luxe niet en is het dan ook veel lastiger om in te schatten of het publiek meekrijgt wat jij probeert over te brengen. Dat geldt in bijzonder voor goochelshows, die vaak voor een groot deel leunen op interactie.

Hoe ga je daar mee om? Zelf haalde ik inspiratie uit een artikeltje dat ik las over ‘green-screen-acteren’. In dit artikel werd beschreven hoe de acteurs in de film ‘Alice in Wonderland’ (van Tim Burton) hun best deden om uit te beelden dat ze in een magische wereld rondliepen terwijl ze zich in werkelijkheid in een egaal groene studio bevonden. Ze moesten acteren dat ze een gesprek voerde met de enorme ‘Cheshire cat’ in plaat van een groene pingpongbal op een stokje. Zo’n acteerklus is vanzelfsprekend erg pittig maar volgens de acteurs kom je met bluffen en ‘doen alsof’ al een heel eind.

Dit geldt ook voor het optreden voor een webcam. Als je een hele act lang probeert te peilen wat je publiek er van vindt dan straalt die onzekerheid af op de act. Door te bluffen en er in je spel vanuit te gaan dat je publiek het sowieso geweldig vindt zet je in ieder geval een meer daadkrachtige performance neer. Kortom: fake it ‘till you make it!

 

Korter en krachtiger

De laatste les die ik hier wil bespreken gaat over de beleving van tijd. Kijken naar een livestream geeft een ander tijdsbeleving dan bij een regulier optreden. Tijdens een webcamoptreden verloopt de tijd voor het publiek naar hun gevoel een stuk trager. Hun aandachtsspanne is dan ook een stuk korter dan bij een reguliere podium-act. Als artiest moet je met dit soort dingen rekening houden. Bij een gewoon optreden kan ik tijd uittrekken om een act rustig op te bouwen – zonder dat het publiek de act als ‘sloom’ ervaart. Maar als ik diezelfde act op dezelfde manier voor een webcam zou vertonen, dan zou die show wél langdradig aanvoelen. Daarom vertoon ik tijdens een livestream-act naar verhouding méér trucs dan bij een regulier optreden. Bovendien adviseer ik klanten om eerder twee korte acts in te plannen dan één lange. Deze aanpak zorgt voor meer variatie en een betere tijdsbeleving.

 

Livestreams: een blijvertje?

Veel van mijn collega’s hebben in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het creëren van goede live-stream-shows. Een paar hebben hier bijzonder veel succes mee gehad, maar nu we (hopelijk) het einde van de pandemie naderen blijft de vraag: zal de webcam-show beklijven?

Mijn verwachting is dat deze nieuwe discipline niet helemaal zal verdwijnen. Voor organisaties die hun werknemers overal in het land hebben gedetacheerd kan een online seminar of een digitale borrel een aantrekkelijke optie blijven. Desondanks verwacht ik dat het gros van de bedrijven in de toekomst weer zal kiezen voor live-events. Uiteindelijk is de impact en de beleving van een fysieke bijeenkomst toch groter dan bij een digitaal evenement. Of webcam-shows nu verdwijnen of niet: de nieuwe vaardigheden die artiesten met dit format hebben opgedaan zijn hoe dan ook waardevol. We zijn er in ieder geval veelzijdiger en flexibeler van geworden!

Gerelateerde artikelen:

Janse Heijn

Goochelaar en Mindreader

Janse Heijn biedt passend vermaak in het bedrijfsleven. In deze blog schrijft hij met grote regelmaat artikelen over drie thema’s: het organiseren van bedrijfsfeesten, goochelaar als vak en het inzetten van artiesten bij zakelijk events.

cropped-Bedrijfs_Goochelaar_Janse_Site_Icon.png
Mijn favoriete artikelen
Janse's Acts