5 tips voor het schieten van een promo

In de zomer van 2018 filmde ik met een paar vrienden en collega’s een promo voor mijn toenmalige website. In deze blog leg ik uit wat ik geleerd heb van dit project. Let op: dit is een herpublicatie. De blog verscheen eerder op onze vorige website.

De video waar het hier om gaat is het resultaat van een compleet uit de hand gelopen project. Aanvankelijk wilde ik gewoon wat geinige trucs op beeld en mijn charmante glimlach erboven. Voor zoiets is niet zoveel nodig: een cameraman, een mooie achtergrond, een pakje speelkaarten… Maar na een paar brainstormsessies met Kevin van ‘Van Ei naar Kip’ liep een middagje filmen uit op twee volle draaidagen op verschillende locaties. Ineens werd er gesproken over special effects, figuranten en decor.

Nog twee maanden later bevond ik mij op een heuse filmset: mijn gezicht werd gepoederd, overal lagen snoertjes, er werden groene schermen opgehangen. Zoals reeds gezegd: dit liep uit de hand – ik had nog nooit zoiets meegemaakt! Maar… al deze bijkomstigheden waren niet voor niets! Het resultaat is wat mij betreft zeer geslaagd en natuurlijk heb ik van dit project ook behoorlijk wat van geleerd. Hier volgen vijf dingen die ik van dit filmproject heb opgestoken – handig om te weten als je zelf een keer een (bedrijfs-) filmpje wilt (laten) maken.

 

  1. Maak een script…

Een oud gezegde van Broadway luid: ‘If it ain’t on the page, it ain’t on the stage’. Met andere woorden: hou je aan het script. Daarvoor moet je wel een script hebben natuurlijk. Een script is meer dan een beschrijving van acties en dialogen. Het is een blauwdruk voor alles wat er uiteindelijk op beeld moet komen. Met het script als plan kun je gaan bedenken wat je nodig gaat hebben om deze beelden te maken. Hadden we voor dit project geen script gemaakt dan was het filmpje een stuk minder fraai geworden.

 

  1. …maar sta open voor spontaniteit.

Veel regisseurs krijgen bij de gedachte alleen al de gilzenuwen: kinderen op de set. Voor ons filmpje hadden we echter een paar verveelde kinderen nodig en daarom ontvingen we op onze tweede draaidag een paar jonge figuranten. Het moet gezegd worden: ze hebben zich voorbeeldig gedragen. In één van de shots doe ik een truc met een zeepbel. Dat stond in het script. Wat later op de draaidag begonnen de kinderen spontaan zélf bellen te blazen. Dat stond níet in het script. Gelukkig had onze cameraman de tegenwoordigheid van geest om hier wat beelden van te maken en daar zitten er nu een paar van in de promo.

 

  1. Het zit in die kleine dingen…

Een klein beetje rook op de achtergrond. Een pagina van een boek die zachtjes wappert. Het juiste lettertype op een stuk papier. Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die stuk voor stuk extra moeite kosten. Je zou in plaats van deze moeite te nemen ook kunnen zeggen: laat maar. Als je dat zegt ben je weliswaar sneller klaar, maar dan bezuinig je ook op de kwaliteit van je productie. Die kwaliteit is namelijk de optelsom van alle details die in je filmpje (of boek, website, of wat dan ook) verwerkt zitten.

 

  1. Zorg voor een duidelijke taakverdeling.

Oké, dit ging eerlijk gezegd een beetje mis bij dit project. We begonnen met een cameraman en een geluidsman. Daar kwamen vervolgens nog een grimeur, een regisseur en een manusje-van-alles bij. Achteraf hadden er ook nog wel een cateraar en een coördinator voor de figuranten bij gemogen. Op de set kwam ik er pas achter dat niet iedereen op de hoogte was van de plannen en van wat er van hem of haar verwacht werd. Dat heeft de nodige tijd gekost.

 

  1. Zeg: dankjewel!

Het klinkt een beetje makkelijk als laatste punt: dankbaarheid, maar het simpele feit is dat dit project vooral is voortgekomen uit vrijwilligerswerk. Had ik iedereen die mee heeft gedaan moeten betalen dan was dit filmpje er nooit gekomen. Ik stond telkens weer versteld van het enthousiasme en de leuke ideeën van het team. Dus… iedereen die heeft meegeholpen aan dit project: ontzettend bedankt!

Ben je van plan om een bedrijfsfilm te maken? Kijk dan vooral even op de website van Van Ei naar Kip. Dit is een video-productiebedrijf waar ik uitstekende ervaringen mee heb.

PS: Bekijk de promo hieronder:

Gerelateerde artikelen:

Janse Heijn

Goochelaar en Mindreader

Janse Heijn biedt passend vermaak in het bedrijfsleven. In deze blog schrijft hij met grote regelmaat artikelen over drie thema’s: het organiseren van bedrijfsfeesten, goochelaar als vak en het inzetten van artiesten bij zakelijk events.

cropped-Bedrijfs_Goochelaar_Janse_Site_Icon.png
Mijn favoriete artikelen
Janse's Acts